Sinds de opmars van het internet zijn steeds meer mensen in de online wereld komen te werken. Er is genoeg te doen, dus het schijnt dat al meer dan 20% van de mensen bij een bedrijf werkt die haar business online doet. In dit artikel gaan we vertellen waar het onderwijs tekort schiet als het gaat om het scholen van studenten die als online marketeer willen werken. Lees je mee?
- Hogescholen geven het geen prioriteit
- Afstuderen op online marketing onderwerp haast onmogelijk
- Docenten te oud om de overstap te maken
De hogescholen zijn er niet mee bezig
Het grootste deel van de online marketeers komt van de hogescholen af. Zij hebben nog steeds moeite met het maken van de switch en richten zich nog teveel op traditionele marketing. Ze durven de traditionele marketing nog niet helemaal los te laten, omdat dat ze onzeker maakt. Maar de feiten zijn simpel. Het internet wordt dagelijks door miljoenen Nederlanders gebruikt, dus liggen daar kansen. Misschien hebben de docenten van een hogeschool moeite de switch te maken, omdat ze zelf ook qua leeftijd gedateerd zijn.

Ook heeft het vak online marketing heel veel facetten die niet aan de niveaueisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan sociale media. Het is ongrijpbaar, omdat iedereen een andere visie heeft op sociale media en verschillende visies blijken te werken. Ondertussen wordt er aan miljarden via Facebook en Google geadverteerd, dus is dat zeker iets om over te hebben in de marketinglessen. Alhoewel de aandacht naar online marketing begint toe te nemen, gaat het nog steeds behoorlijk traag.
Afstuderen op een online marketing project
De meeste hogescholen geven hun scholieren niet de kans om hen volledig te richten op het vak dat online marketing heet. Dat is zorgelijk, want als ze daar later echt in willen gaan werken, zijn ze dus door de leraren zelf nota bene geremd. Ook wanneer een student zijn commerciële opleiding wil afronden, wordt er moeilijk gedaan wanneer men een online marketing onderwerp voorstelt. Dit is een zorgelijke zaak, want momenteel zijn er waarschijnlijk meer banen te vinden in de online marketing wereld dan in de wereld van traditionele marketing.
De studenten die zichzelf willen ontwikkelen en door willen stomen naar de online wereld, zullen vooral aan zelfontplooiing moeten doen. Zo zullen ze bij een online marketingbureau als stagiair aan de slag moeten gaan of daar een bijbaan moeten vinden. Of ze zullen voor zichzelf moeten starten en zodoende meer leren over het alles wat met online marketing te maken heeft. Via de website Vacature online marketing zou je eventueel opzoek kunnen gaan naar vacatures in het teken van online marketing. Deze website wordt veel gebruikt voor beginnende online marketeers en staat daarom vol met passende vacatures.
Ik ben zelf online marketeer en kan alles wat hier beweerd wordt ontkrachten. De studies zijn de laatste jaren compleet op de schop gegooid, waardoor wij marketeers wel degelijk kennis van zaken hebben. Vroeger waren marketeers misschien niet goed opgeleid, maar dat is tegenwoordig vaak wel het geval. Uiteraard ligt het er wel aan op welk niveau en welke school de studie gevolgd is.
Ik ben het totaal oneens met de informatie die in dit artikel staat. Zelf geef ik les op een hogeschool en ik durf te beweren dat er wel degelijk aandacht aan besteed wordt. Sterker nog, de online marketing is de laatste jaren het onderdeel waar het meeste in geïnvesteerd wordt (op onze school tenminste wel). Slechte zaak dat alles hier over één kam geschoren wordt…